kolmapäev, 1. juuni 2016

PÜHA

PÜHA

Me peame oma lastele jutustama kõigest sellest, mis on püha, et nad saaksid seda hoida, kaitsta ja austada ning edasi kanda. See on meie püsimajäämiseks oluline.

Kui maailma müra ja kiirus liiga suureks paisub laseb Veteema veed valla ja peale kosutavat vihmasagarat lubab puhtaks pestud maale oma tütred tantsima. Veteneidude maailmas kulgeb elu ja aeg teisiti kui ininmeste ilmas, seepärast tahab üks tema tütardest jääda inimeste ilma uut kogema ja otsima seda mis PÜHA.
Veteema, targa naisena, laseb sel sündida jättes tütrele võimaluse tagasipöördumiseks. Nagu hea ema jääb ta seda teekonda eemalt jälgima ning hea nõuandja ning targa teadjana lahti seletama olulist.
Oluline on ära tunda mis on püha, seda hoida ja edasi kanda.
 ALGUS
TÜDRUK: Ema mis see seal paistab?
EMA: See on maailm.
TÜDRUK: Ma tahan sinna.
EMA: Milleks? Neile pole midagi püha, nad ei hooli enam millestki. Nad kiirustavad ja nad ei märka enam tähtsamat, kõige tähtsam on neile kõrvaline, loomulik, enesestmõistetav. Nad ei tunne aukartust,  mitte     millegi     ees!
TÜTAR: Mis on kõige tähtsam, ema?
EMA: Kõige tähtsama pead sa ära tundma.
TÜTAR: Mis see on? Kuidas ma tean, et ma tunnen? Ma tahan teada saada. Ma jään siia, ema.
EMA:  Jää.... kui sa teisti ei saa. Aga tea, et sa võid alati tagasi tulla.  Kui vajad abi, siis kutsu mind.
ARMASTUS
TÜDRUK: Veteema! Ema! Mul oleks nagu  kasvanud tiivad. Kogu maailm on päikest täis. Ma tahan kõigile naeratada,  ma kõnnin nagu unes...
Ma teeksin kõik ta eest, ma annaksin talle kõik  ja tema teeks minu eest sama. Ema, mis see on?
EMA: See on selle maailma kõige suurem tunne  ja sellepärast on tal ka mitu palet. Sellest tundest ehitatakse üles ja selle sama tundega  lõhutakse maatasa. See on ühtlasi nii õrn ja samas kõige tugevam tunne.
Selle tunde läbi püsib inimkond.
See tunne on lõpuni seletamatu.
See püha tunne on armastus.
 LAHKUMISE KURBUS
TÜTAR: Veteema! Ema!
EMA: Miks sa nutad, laps?
TÜTAR: Ta on olnud mulle toeks, ta on näidanud mulle maailma ja nüüd pidi ta minema. Mul on sees nii valus nagu ma oleks varba vastu kivi ära löönud...
EMA: See tunne on lahkumise kurbus, aga see teeb meid tugevamaks ja näitab et, me hoolime ka kaugelt.
TÜTAR: Kellele ma nüüd toetun? Kuidas ma hakkama saan?
EMA:  Mehed on ennegi läinud- maailm on näinud palju minemisi.
Usu, ta tuleb tagasi. Toetu neile, kes on targad ja mäletavad möödunud aegu. See elukogemus on püha, mu laps. 
IGATSUS
TÜTAR: Veteema! Ma tahan sulle rääkida, mida ma tunnen!
EMA: Aga mida sa tunned, laps?
TÜDRUK:  Minu sees on nagu katkise tiivaga lind, kes rabeleb ja tahab välja saada, aga ta ei leia teed ja ei suuda lennata....
EMA: See  on igatsus. Aga sellel ei tohi lasta endast võitu saada,  sest siis võib sind tabada meeleheide. Maailmas ravitakse igatsuse lindu  laste kallistustega ja igapäevaste rõõmukildudega ja see on püha.
FINAAL
EMA: Kas sa tütreke tuled nüüd koju?
TÜTAR: Ma olen kodus, sest kodu on igas maailmas püha.
Ohvriallikas "Punane allikas" Alatskivi reg nr 12768. Foto: Ingmar Noorlaid, 

Tartumaa tantsupidu PÜHA  Raadi mõisapark (Raadi järve ääres) 9.06.2013
Tartu maavanema preemia aasta kultuurisündmus 2013
Tartu linna rahvakultuuri preemia nomineeritud.
Eesti Kultuurkapitali Tartumaa ekspertgrupi aastapreemia KULTUURIPÄRL 2013 Astrid Hallik (Tartumaa tantsupeo idee, projektitöö, lisaväärtuste loomine (pühapaikade retked), stsenaariumi ja vahetekstide lavastamine).